308: Nieuwe Verlichting
Vanaf de creatie van de PEUGEOT Type 1 in 1889 tot de introductie van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW is de verlichting van de modellen van het merk Lion voortdurend in beweging geweest op het gebied van technologie, functionaliteit en design.
Koplampen en achterlichten zijn belangrijke elementen van de voertuigen geworden. Ze belichamen het idee van technologie in dienst van design en, omgekeerd, van design in dienst van technologie. Ze zijn in de eerste plaats ontworpen als veiligheidsvoorzieningen (verlichting, signalisatie), maar zijn ook essentieel geworden om de identiteit van de merkmodellen van PEUGEOT te versterken en ze op het eerste gezicht herkenbaar te maken.
LED Technologie
Door hun kracht en compactheid bieden LED's ontwerpers meer vrijheid bij het maken van verlichtingselementen: ze bevrijden ze van de beperkingen van eerdere technologieën (halogeen en xenon) in vorm en grootte en laten ze letterlijk spelen met licht.
LED's gaan niet alleen 10 tot 15 keer langer mee dan halogeenlampen, maar zijn ook apparaten met een laag stroomverbruik, waardoor de CO2-uitstoot van de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW wordt verminderd.
De nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW tonen ook de karakteristieke lichtsignatuur van het merk met behulp van led-technologie. Alle versies, vanaf het eerste uitrustingsniveau, maken gebruik van LED technologie.
Op de GT/GT Pack-niveaus beschikken de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW over adaptieve full-led koplampen met matrixtechnologie, de zogenaamde PEUGEOT Matrix LED-technologie. Ze zijn opgebouwd uit drie elementen:
De dagrijverlichting wordt geleverd door de hoektandvormige led-lichtsignatuur die in 2018 met de nieuwe 508 in het PEUGEOT-gamma werd geïntroduceerd.
Het dimlicht bestaat uit vier LED's die samen een voldoende krachtige lichtbundel vormen.
Het grootlicht wordt geleverd door de matrixmodule die bestaat uit twintig LED's, die hun lichtbundel toevoegen aan die van het dimlicht. Hier ligt de adaptieve functie van het systeem, want deze twintig modules schakelen aan en uit en passen hun lichtopbrengst individueel en continu aan, afhankelijk van de externe omstandigheden.
De camera bovenaan de voorruit analyseert de omgeving om de verlichting en intensiteit van de leds in de matrix aan te passen. Op deze manier past de lichtstraal zich automatisch aan om optimale verlichting te bieden, waarbij het grootlicht altijd aan blijft zonder andere voertuigen te verblinden.
Bij het naderen van een voertuig (inhalen of volgen) 's nachts, analyseren en volgen de nieuwe PEUGEOT 308 en 308 SW zijn voortgang. De lichtsegmenten van het grootlicht worden rondom de gedetecteerde auto uitgeschakeld om een schaduwtunnel te creëren, zodat u de bestuurder van de andere auto niet verblindt, terwijl uw omgeving helder verlicht blijft.
verschillende verlichtingsmodi
Stadsmodus: zodra het voertuig tussen 0 en 50 km/u rijdt, wordt het dimlicht ingeschakeld.
Grootlichtmodus : Bij snelheden tussen 50 en 110 km/u worden de koplampen vooraan op grootlicht geschakeld. Dit betekent dat ze hun volledige verlichtingspotentieel bieden.
Snelwegmodus: bij snelheden van meer dan 110 km/u gedurende minstens 5 seconden, veranderen de koplampen van PEUGEOT Matrix LED Technology de hoek van het grootlicht (+0,4%) om verder weg te verlichten - uiteraard zonder andere bestuurders te verblinden.