SKIP TO CONTENT
Maud Rondot: het brein achter de kleuren en materialen van Peugeot

October, 2023

6 minuten leestijd

Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?
Wil je onze nieuwsbrieven ontvangen?

Maud Rondot:

het brein achter de kleuren en materialen van Peugeot

 

 

Voor de creatie van een nieuw model zijn verschillende vakmensen nodig. Designers, modelbouwers en ingenieurs werken samen om ervoor te zorgen dat de ontwerpen van een persoon vorm kunnen krijgen in de handen van de andere. De ontwerper van kleuren, materialen en afwerkingen (CMF) is een centrale schakel in de productieketen. Ontdek het portret van Maud Rondot, hoofd van Peugeot's CMF-ontwerpstudio.

Maud Rondot:

het brein achter de kleuren en materialen van Peugeot

 

Voor de creatie van een nieuw model zijn verschillende vakmensen nodig. Designers, modelbouwers en ingenieurs werken samen om ervoor te zorgen dat de ontwerpen van een persoon vorm kunnen krijgen in de handen van de andere. De ontwerper van kleuren, materialen en afwerkingen (CMF) is een centrale schakel in de productieketen.

 

Ontdek het portret van Maud Rondot, hoofd van Peugeot's CMF-ontwerpstudio.

Een ontwerper met een bijzondere carrière

 

 

De achtergrond van Maud Rondot kan je enigszins atypisch noemen. Als geboren ontwerpster, aangetrokken door creativiteit en kleding, begon ze haar carrière in de mode-industrie. Tijdens een stage op de textielbeurs Première Vision voelde ze een klik: wat haar fascineert in kleding - veel meer dan volumes en de relatie met het lichaam - is het materiaal. Ze specialiseerde zich in textiel en behaalde een bachelor en vervolgens een master in textiel- en materiaalontwerp.

Een ontwerper met een bijzondere carrière

 

De achtergrond van Maud Rondot kan je enigszins atypisch noemen. Als geboren ontwerpster, aangetrokken door creativiteit en kleding, begon ze haar carrière in de mode-industrie. Tijdens een stage op de textielbeurs Première Vision voelde ze een klik: wat haar fascineert in kleding - veel meer dan volumes en de relatie met het lichaam - is het materiaal. Ze specialiseerde zich in textiel en behaalde een bachelor en vervolgens een master in textiel- en materiaalontwerp.

Eerste stappen in de automobiele wereld

 

 

Als pas afgestudeerde "Arts Déco" belandde ze in 2015 in de automobielsector met haar eerste functie als CMF-ontwerper bij een leverancier die complete modulaire interieursystemen ontwerpt en produceert. "Toen ik in de auto-industrie terechtkwam, was ik eigenlijk nog een kind, vertelt Maud Rondot. Het is een sector met een grote verscheidenheid aan transformatieprocessen en materialen, van zachte tot harde materialen... Door voor een toeleverancier te werken, kon ik de industrie vanaf de basis ontdekken en begrijpen hoe alles in zijn werk ging. Ik moest me vaak aanpassen, maar als je van je werk houdt, gaat dat heel snel." Als eerste CMF op de ontwerpafdeling van de leverancier leerde ze nieuwe strategieën te ontwikkelen. "Wat me het meest fascineerde, was onderzoek, processen, materialen en hoe dat alles te integreren om een unieke ervaring te creëren." In 2019 versterkt ze de Peugeot-teams als Project Manager op de CMF-ontwerpafdeling.

Eerste stappen in de automobiele wereld

 

Als pas afgestudeerde "Arts Déco" belandde ze in 2015 in de automobielsector met haar eerste functie als CMF-ontwerper bij een leverancier die complete modulaire interieursystemen ontwerpt en produceert.

 

"Toen ik in de auto-industrie terechtkwam, was ik eigenlijk nog een kind, vertelt Maud Rondot. Het is een sector met een grote verscheidenheid aan transformatieprocessen en materialen, van zachte tot harde materialen... Door voor een toeleverancier te werken, kon ik de industrie vanaf de basis ontdekken en begrijpen hoe alles in zijn werk ging. Ik moest me vaak aanpassen, maar als je van je werk houdt, gaat dat heel snel."

 

Als eerste CMF op de ontwerpafdeling van de leverancier leerde ze nieuwe strategieën te ontwikkelen.

 

"Wat me het meest fascineerde, was onderzoek, processen, materialen en hoe dat alles te integreren om een unieke ervaring te creëren." In 2019 versterkt ze de Peugeot-teams als Project Manager op de CMF-ontwerpafdeling.

Elk project brengt nieuwe uitdagingen met zich mee

 

 

Voor Maud Rondot brengt elk nieuw project nieuwe uitdagingen met zich mee: "We ontwerpen steeds anders, afhankelijk van de ervaring die we willen bieden voor een bepaald segment of doel. Het B-segment (stadswagens) is bijvoorbeeld erg interessant, omdat de modellen gericht zijn op zowel jonge als oudere klanten." De gekozen materialen moeten ook bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden, afhankelijk van het land. Bovendien mogen we het duurzame aspect niet verwaarlozen en iets toekomstgericht maken. "Zo duurt het 2 tot 3 jaar om een autoproject af te ronden. En voor elektrische voertuigen duurt de levenscyclus langer. De auto-industrie is erg veeleisend, maar voor mij houdt een goede ontwerper zijn vandaag de dag in dat je erin slaagt de grenzen een beetje te verleggen door revolutionaire ideeën te bedenken en in de praktijk te brengen."

New challenges with every project

 

Voor Maud Rondot brengt elk nieuw project nieuwe uitdagingen met zich mee:

 

"We ontwerpen steeds anders, afhankelijk van de ervaring die we willen bieden voor een bepaald segment of doel. Het B-segment (stadswagens) is bijvoorbeeld erg interessant, omdat de modellen gericht zijn op zowel jonge als oudere klanten."

 

De gekozen materialen moeten ook bestand zijn tegen extreme weersomstandigheden, afhankelijk van het land. Bovendien mogen we het duurzame aspect niet verwaarlozen en iets toekomstgericht maken.

 

"Zo duurt het 2 tot 3 jaar om een autoproject af te ronden. En voor elektrische voertuigen duurt de levenscyclus langer. De auto-industrie is erg veeleisend, maar voor mij houdt een goede ontwerper zijn vandaag de dag in dat je erin slaagt de grenzen een beetje te verleggen door revolutionaire ideeën te bedenken en in de praktijk te brengen."

Talloze inspiratiebronnen

 

 

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends is van essentieel belang. " Observeren is een essentieel onderdeel van het werk", legt Maud Rondot uit. "Het neemt een groot deel van mijn tijd in beslag. Meubels, interieurarchitectuur, luchtvaart - vooral voor innovatie - vormen allemaal inspiratiebronnen. Net als sportschoenen: voor een zetel was Peugeot een van de eerste merken die met een materiaal kwam dat een mix was van alcantara met een 2.0 mesh geïnspireerd op sneakers." Soms vind je de trends van gisteren nog deels terug in die van vandaag. "Fluweel was vroeger erg modieus, maar verloor daarna een paar jaar zijn aantrekkingskracht. Nu is het weer helemaal terug van weggeweest. We lenen van het verleden en de toekomst. De designers van gisteren stelden zichzelf al de vragen die wij ons vandaag ook stellen. Ze beschikten alleen niet over dezelfde hulpmiddelen om ze te beantwoorden."

Talloze inspiratiebronnen

 

Op de hoogte blijven van de nieuwste trends is van essentieel belang. " Observeren is een essentieel onderdeel van het werk", legt Maud Rondot uit. "Het neemt een groot deel van mijn tijd in beslag. Meubels, interieurarchitectuur, luchtvaart - vooral voor innovatie - vormen allemaal inspiratiebronnen. Net als sportschoenen: voor een zetel was Peugeot een van de eerste merken die met een materiaal kwam dat een mix was van alcantara met een 2.0 mesh geïnspireerd op sneakers." Soms vind je de trends van gisteren nog deels terug in die van vandaag. "Fluweel was vroeger erg modieus, maar verloor daarna een paar jaar zijn aantrekkingskracht. Nu is het weer helemaal terug van weggeweest. We lenen van het verleden en de toekomst. De designers van gisteren stelden zichzelf al de vragen die wij ons vandaag ook stellen. Ze beschikten alleen niet over dezelfde hulpmiddelen om ze te beantwoorden."

Teamwork

 

 

De CMF-ontwerper staat centraal in de reactor. Hij of zij werkt hand in hand met de exterieur- en interieurontwerpers, de marketeers en de technici, voornamelijk ingenieurs. Voor Maud Rondot is een goede coördinatie tussen deze drie families essentieel voor het succes van een project, vooral in deze tijd: "Als we een bepaald materiaal voorstellen, moet het kunnen voldoen aan de verwachtingen op het gebied van ontwerp, techniek en marketing. We combineren graag functie met esthetiek, wat resulteert in zeer innovatieve en aantrekkelijke producten. Tegenwoordig kijken we ook naar alle materialen in termen van hun levenscyclus en ecologische voetafdruk. Dat is een nieuwe creatieve drijfveer. Bij Peugeot bestaat er niet zoiets als een "gratuit" gebaar.

Teamwork

 

De CMF-ontwerper staat centraal in de reactor. Hij of zij werkt hand in hand met de exterieur- en interieurontwerpers, de marketeers en de technici, voornamelijk ingenieurs. Voor Maud Rondot is een goede coördinatie tussen deze drie families essentieel voor het succes van een project, vooral in deze tijd:

 

"Als we een bepaald materiaal voorstellen, moet het kunnen voldoen aan de verwachtingen op het gebied van ontwerp, techniek en marketing. We combineren graag functie met esthetiek, wat resulteert in zeer innovatieve en aantrekkelijke producten. Tegenwoordig kijken we ook naar alle materialen in termen van hun levenscyclus en ecologische voetafdruk. Dat is een nieuwe creatieve drijfveer. Bij Peugeot bestaat er niet zoiets als een "gratuit" gebaar.

Meer dan trots

 

 

Tot op de dag van vandaag is Maud Rondot trots op haar bijdrage aan de conceptwagen "Peugeot Inception", waarvoor ze haar fantasie de vrije loop liet, tests uitvoerde en telkens weer opnieuw begon om haar grenzen te verleggen. "We kozen voor een holistische aanpak. Hoe zou bijvoorbeeld de CMF-signatuur voor het exterieur van Peugeot er morgen uitzien? We onderzochten wat er al bestond, zoals de beglazing en het lakwerk. In plaats van te kiezen voor neutrale ruiten en een gekleurde koetswerkkleur, draaiden we de verhoudingen om: we gaven de ruiten kleur en ontwikkelden een koetswerklak in één laag, die minder CO2 verbruikt. De beglazing onderging ook een speciale behandeling die in de architectuur wordt gebruikt en door NASA werd geïnitieerd om astronauten tegen de zon te beschermen. Met als resultaat een levendig model dat speelt met licht door warme, zonnige kleuren aan de buitenkant te reflecteren en binnenin koele, rustgevende kleuren te verspreiden.

 

Jarenlang hard werken, met als hoogtepunt de ontdekking van het afgewerkte, levensgrote object. Het was een intens moment voor Maud Rondot: "Bij elke onthulling is de emotie onbeschrijflijk. En als het zo'n sterke emoties losmaakt - zelfs bij degenen die het object al langer kenden - dan mogen we tegen onszelf zeggen dat we ons doel hebben bereikt."

Great pride

 

Tot op de dag van vandaag is Maud Rondot trots op haar bijdrage aan de conceptwagen "Peugeot Inception", waarvoor ze haar fantasie de vrije loop liet, tests uitvoerde en telkens weer opnieuw begon om haar grenzen te verleggen.

 

"We kozen voor een holistische aanpak. Hoe zou bijvoorbeeld de CMF-signatuur voor het exterieur van Peugeot er morgen uitzien? We onderzochten wat er al bestond, zoals de beglazing en het lakwerk. In plaats van te kiezen voor neutrale ruiten en een gekleurde koetswerkkleur, draaiden we de verhoudingen om: we gaven de ruiten kleur en ontwikkelden een koetswerklak in één laag, die minder CO2 verbruikt. De beglazing onderging ook een speciale behandeling die in de architectuur wordt gebruikt en door NASA werd geïnitieerd om astronauten tegen de zon te beschermen. Met als resultaat een levendig model dat speelt met licht door warme, zonnige kleuren aan de buitenkant te reflecteren en binnenin koele, rustgevende kleuren te verspreiden.

 

Jarenlang hard werken, met als hoogtepunt de ontdekking van het afgewerkte, levensgrote object. Het was een intens moment voor Maud Rondot:

 

"Bij elke onthulling is de emotie onbeschrijflijk. En als het zo'n sterke emoties losmaakt - zelfs bij degenen die het object al langer kenden - dan mogen we tegen onszelf zeggen dat we ons doel hebben bereikt."